Тема. Повторення вивченого з розділу «Лексикологія. Фразеологія»
Мета. Повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання учнів з теми ; підвищити інтерес до предмета,активізувати діяльність учнів, стимулювати різні види спілкування, розвивати вміння аналізувати, робити висновки, виховувати інтерес до вивчення української мови засобами гри.
Обладнання: емблеми команд, конверти із завданнями, роздатковий матеріал
Тип уроку: КВК
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Поетична хвилинка
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з мене Україна-мати
II. Представлення команд
Емблеми, девіз команд, привітання в музичному супроводі.
( Парти стоять, утворюючи два кола. Журі (2 вчителя) за окремим столом)
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми з вами повторимо, узагальнимо все, що ми вивчили в цьому році з розділу «Лексикологія. Фразеологія». І проведемо цей урок незвично – у формі улюбленої всіма гри – КВК.
-
Як розшифровується це слово?( Клуб веселих і кмітливих)
Представлення команд
І команда «Козачата»
Девіз. Ми маленькі козачата,
Станем справжніми людьми,
Ми кохаєм рідну землю,
Україну любим ми.
II команда «Україночка»
Девіз. В школі нашій милій
На Селищі у нас,
Україночки вітають,
Всіх вас в добрий час.
Привітання
Обидві команди.
Змагання ми не боїмося,
Завдання виконаєм враз
Шановні судді, ставте бали,
Даруєм ручки ми для вас.
Змагання
III.
1) Конкурс « Брейн- ринг»
Умови: за кожну правильну відповідь на запитання до обох команд отримує 1 бал команда ,яка швидше відповість.
1-Що вивчає лексикологія?
2-Як називаються слова, які вживаються на певній території?
3-На які групи поділяються слова за ступенем уживаності?
4-На які групи поділяються за походженням?
5-Як називаються слова, які вживаються в певних стилях?
6-До якої групи пасивної лексики належать слова перст, вия, вої, спудей?
7-До якої групи пасивної лексики належать слова диск, блог, онлайн, скайп?
8-До якої групи пасивної лексики належать слова гетьман, сотник, пірнач, корогви,булава?
9-Як називаються слова, які використовують люди певної професії?
10-У яких стилях використовуються діалектні слова?
( Підрахунок балів кожної команди , занесення в таблицю)
2) Конкурс « Добери пару »
Умови: кожна команда отримує завдання серед груп фразеологізмів знайти фразеологізми синоніми чи антоніми . За кожну правильно утворену пару команда отримує 1 бал + 1 бал команді, яка швидше за іншу виконає завдання.
І Жити своїм горбом, ні пари з уст,сидіти на чужій шиї, язик розв’язати, душа вдушу, вилетіти з голови, як кіт з собакою, намотати на вус. (антоніми)
ІІ Проковтнути язика, бити байдики, клеїти дурня, як кіт наплакав, сто років тому, тримати язика за зубами, крапля в морі, за царя Гороха. (синоніми)
3)Конкурс « Я- лінгвіст»
Умови: кожна команда делегує одного представника, який напише і захистить невелику ( 5-6 речень) творчу наукову роботу на запропоновану тему. Час виконання – 5 хвилин. Максимальна кількість балів за завдання – 12.
-
«Як народжуються та помирають слова»
-
«Слова- прибульці в українській мовіі»
Оцінка журі.
4) Конкурс « Знайди пару»
Умови : розташувати слова у такому порядку, щоб вони були синонімами до таких слів:суперечка, доказ, правопис, кінець, лякатися, нарікати, оберігати,обдурити.
(На дошці записані слова: сахатися, ремствувати, плекати, ошукати, аргумент, дискусія,
орфографія, фініш). За кожну пару- 2 бали + 2бали команді, яка швидше виконає завдання.
Оцінка журі.
5)Конкурс «Кумедний художник»
Умови: відтворити на малюнку одне з прислів’їв
-Язик до Києва доведе
-За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш
– Без труда нема плода
Оцінка журі. Максимальна кількість балів – 12.
6) Конкурс «Театральна студія»
Умови: показати пантоміму за прслів’ям
-Сім раз відмір, а раз відріж
– Книга вчить, як на світі жить
-Під лежачий камінь вода не тече
-Тримати язик за зубами
Оцінка журі. Максимальна кількість балів – 12
7) Конкурс капітанів «Хто більше»
Умови: перемагає той капітан, який назве найбільше фразеологізмів за 1 хвилину. Кожний фразеологізм – 1 бал
Оцінка журі. Визначення переможця.
ІX. Рефлексія
Журі:
– Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Підводять підсумки змагання.
Діти говорять, чому навчилися, чи виповнилися їхні очікування, про що хотіли б дізнатися ще.
Діти співають українську пісню за вибором команди, яка перемогла.
ЗАВАНТАЖИТИ конспект уроку